Vietnamilainen vesinukketeatteri

Vesinukketeatteri on vanha vietnamilainen nukketeatterin muoto. Se on osa perinteistä kulttuuria, joka syntyi noin 1000-luvun paikkeilla Vietnamin pohjoisosissa Punaisen joen suiston alueella. Vesinukketeatterin vietnamin kielinen nimi tarkoittaa marionettien tanssittamista veden päällä. Tämä liittyy loogisesti siihen, että tämän mielenkiintoisen nukketeatterin muodon syntyhistoria liittyykin sen nimeen. Tarina nimittäin kertoo, että vesinukketeatteri syntyi, kun riisipellot tulvivat vedestä ja kyläläiset keksivät alkaa hauskuuttaa toisiaan esittämällä näytöksiä nukeilla tulvineilla pelloilla.

Vesinukketeatterin syntymä varhaisessa vietnamissa

Vesinukketeatterin keskeisyydestä vietnamilaiselle kulttuurille kertoo esimerkiksi Bo Duongin kylä. Kylän ikivanhaan temppeliin on kaiverrettu suuri osa vesinukkeateatterissa yhä tänä päivänä toistuvasti esiintyvistä hahmoista. Näitä ovat esimerkiksi painijat, oravat ja keijukaiset. Vesinukketeatteriin liittyy keskeisesti myös hahmo nimeltä Chú Tễu, joka esiintyy useissa esityksissä kautta alan. Tämä hahmo on hymyilevä poika, joka kommentoi kärkkäästi ajankohtaisia aiheita, kuten esimerkiksi politiikkaa ja korruptiota.

Peltojen tulvittaminen – tai käänteisesti tulvan odottaminen – ei ole kovin hyvä tapa järjestää jatkuvasti vesinukketeatteriesityksiä. Niinpä varsinaiset show’t tapahtuvat matalassa altaassa, jossa on vettä noin vyötärön korkeudelle asti. Nuket on kiinnitetty perinteisesti bambukeppeihin veden alla, joka luo illuusion siitä, että nuket kelluisivat ja liikkuisivat veden päällä. Vettä voidaan käyttää luomaan mahtavia efektejä esimerkiksi aaltokoneilla, tuulikoneilla tai vedenalaisilla valoilla. Suurien, kiinteiden altaiden lisäksi, jotka saattavat olla koko rakennuksen keskiö, vietnamissa järjestetään vesinukketeatteriesityksiä myös luonnollisissa lammissa, joihin on rakennettu esiintymislava, sekä liikuteltavissa kiertävien esiintyjien vesitankeissa.

Teatterin päähahmot – nuket

Itse nuket tehdään katkomalla puunrunko moneen lyhyempään pätkään, jotka ovat sopivan kokoisia nukeiksi. Niistä muotoillaan ensin raa’asti nuken näköisiä ja annetaan sitten kuivua kokonaan. Kuivana ne kiillotetaan, ne saavat kädet, jalat ja narut, sekä lopulta maalataan. Hyvän nuken tekemisen salaisuus onkin juuri tässä viimeisessä vaiheessa, eli maalaamisessa. Hong Pongissa nuket maalataan seitsemällä kerroksella, jotta ne näyttäisivät hyvältä pitkään.

Esityksen kulku ja ominaispiirteet

Vesinukketeatteriesitys alkaa niin, että nuket tulevat esiin veden alta, usein pimeästä. Nukkejen ohjaajat ovat yleensä piilossa verhon takana, joka voi olla keskeinenkin osa lavasteita muistuttaen esimerkiksi normaalin teatterilavan esirippua. Musiikkina toimii perinteisesti vietnamilainen orkesteri. Musiikkityyli on vahvasti rytmisoitin- ja symbaalipainotteinen, mutta mukana voi olla myös laulusolisti tai kuoro. Laulut kertovat usein koko esityksen tarinaa ja liittyvät näin ollen kiinteästi siihen. Nuket ja musisoijat myös reagoivat toisiinsa esityksen aikana.

Esitysten aiheet liittyvät usein, kuten tämän teatterin lajin alkujuurista saattaa arvata, vietnamilaiseen kansanperinteeseen. Ne kertovat tarinoita niiltä ajoilta ja niistä paikoista, joissa vesinukkeateatteri on syntynyt. Aiheet ovat usein positiivisia ja tunnelma juhlava. Joukossa on arkipäiväisten asioiden, kuten sadonkorjuun ja kalastuksen lisäksi myös suuria legendoja sekä kansallishistoriaa. Usein vakavatkin aiheet on kuitenkin käännetty hauskoiksi pienen komedian avuin. Vesinukketeatteri on myös erittäin tärkeä osa yleisiä vietnamilaisia juhlia ilotulitusten, kukkotappeluiden ja leijojen lennättämisen ohella. Voidaankin sanoa, että vesinukketeatteri sopii vietnamilaisille kuin bet365 suomalaisille!

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *