MIKSI APPLEN MUOTOILUSTA ON KASVANUT NIIN MENESTYKSEKÄS BRÄNDI?

Applen menestystarinalle on haettu syitä jo vuosikausien ajan. Kuitenkin, jos kysyttäisiin yhdeltä jos toiselta analyytikolta tästä aiheesta, vastaukset olisivat todennäköisesti hyvin eriäviä. Siinä missä toiset uskovat menestyksen johtuvan siitä, että brändin merkitys on kasvanut itse tuotetta suuremmaksi, toiset taas ovat sitä mieltä, että menestystarinan takana ovatkin itse asiassa tuotteiden korkeat hinnoittelut, jotka luovat kuluttajien mielessä kuvaa todellisesta premium-tason tuotteesta. Mutta miten Applen laitteiden muotoilusta on kasvanut niin menestyksekäs?

 

TARKKAA MUOTOILUA AINA ALKUAJOISTA LÄHTIEN

Apple on aina pohjannut tuotteensa suunnittelun varaan. Macbook-tietokoneiden juuret yltävät aina yhtiön perustajan, jo edesmenneen Steve Jobsin, aikakaudelle, sillä perfektionistina tunnettu mies ei yhtiön alkuaikoinakaan tyytynyt pelkkään keskivertoon muotoiluun, vaan sen tuli olla aina parasta.

Apple on yltänyt vuosien varrella myös maailman parhaiten muotoiltujen tuotteiden joukkoon. Ensimmäisin niistä oli vuoden 1984 Apple Mac, ja toisena tuli kaikkien aikojen ensimmäinen iPod, jota pidetään vielä tänäkin päivänä mp3-soitinten todellisena mullistajana. On sanomattakin selvää, että vuosien saatossa Applen brändistä on kasvanut todellinen synonyymi innovatiiviselle muotoilulle.

APPLE MACBOOK

Applen Macintoshia eli Macia pidetään yhtenä tietokonemaailman tiennäyttäjistä. Uuden sukupolven Macissa hyödynnetty uudenlainen graafinen käyttöliittymä ja näyttö, jotka seurasivat edellisen sukupolven Applen laitteiden tietä, teki näistä tietokoneista valtavan hitin omana aikakautenaan. Ensimmäiset Mac-tietokoneet saivatkin alalla aikaan todellisen trendisuuntauksen, joka avasi myös uusia ulottuvuuksia yritystietokoneiden kehittämiseksi.

Macia seurannut iMac-sukupolvi vei innovaation vieläkin pidemmälle. Vaikka tietokoneiden kokoa ja painoa vähennettiin, se ei vaikuttanut koneiden suorituskykyyn. Markkinat oli vallannut todellinen all-in-one -tietokone henkilökohtaiseen käyttöön. Uudella ja herkullisella värivalikoimallaan iMac-sukupolven tietokoneet onnistuivat ponnahtamaan nopeasti suuremman yleisön suosioon.

Muotoilun ansiosta – tietysti muiden ominaisuuksien ohella – Macbook-tietokoneet ovat kyenneet kasvattamaan suurta suosiota myös käytettyjen laitteiden markkinoilla. Tänä päivänä käytetty Macbook on mahdollista tilata suoraan Apple-teknikoiden valtuuttamilta jälleenmyyjiltä, jolloin myös käytetylle laitteelle saa kattavan takuun sekä palautusoikeuden.

Käytettyjen Apple-laitteiden markkinat loistavat kirkkaana, sillä tällä tapaa himotuista tuotteista pääsee nauttimaan myös uutta huomattavasti kilpailukykyisempään hintaan. Omalla tavallaan käytettyjen Apple-tuotteiden myynnin kasvuun on vaikuttanut myös yhteiskunnassa leviävä ilmiö elektronisten laitteiden käyttöiän pidentämisestä kestävän kehityksen tukemiseksi.

MIKSI APPLEN MUOTOILU ON NIIN MENESTYKSEKÄS?

Apple noudattaa tuotekehittelyssään tarkkaa prosessia, jossa kaikella on oma aikansa ja paikkansa. Monista Applen käyttämistä muotoiluista on tullut niin järisyttäviä, että kilpailijat ovat alkaneet kopioida niitä nopeaa tahtia omiin tuotteisiinsa. Tästä syystä Apple on luonut rekisteröidyn tavaramerkin usealle eri keksinnölleen.

Toinen merkittävä syy Applen muotoilun menestykselle on ollut se, että yritys on keskittynyt aina Steve Jobsin ajoista lähtien pieneen ja tarkoin valittuun insinöörien ja suunnittelijoiden ryhmään, jonka pääasiallisena tehtävän on luoda huippuluokan tuotteita kuluttajalle. Nämä tarkoin valitut alan ammattilaiset ovat kouliutuneet suunnittelemaan jotakin sellaista, mitä kaikki haluavat itselleen.

Applen muotoilun painopisteenä toimii ohjelmistojen ja laitteistojen yhdistäminen niin, että suorituskyky pysyy parhaana mahdollisena. Kun tähän lisätään vielä uskomattoman tarkkaan suunniteltu ulkonäkö, on miljoonien kuluttajien himoitsema paketti valmis. Apple onkin ymmärtänyt täydellisesti, kuinka kuluttajat saadaan vakuuttumaan siitä, että kaunis ja tyylikäs voi olla tehokasta. Juuri tuotteiden ulkonäkö toimiikin loppujen lopuksi ensimmäisenä ominaisuutena, johon kuluttaja kuin kuluttaja iskee silmänsä.

Applea on pidetty todellisena suunnannäyttäjänä sekä tietokoneiden että puhelinten ja tablettien suunnittelussa. Tänä päivänä tiedetäänkin, että Applen huippuluokan tiimi aloittaa uusien mallien suunnittelun jo kaksi vuotta ennen suunniteltua lanseerausjaksoa. Kun tuote sitten saapuu markkinoille, se on todellinen alan pioneeri – ja varsinkin, kun otetaan huomioon, että Apple on aloittanut sen parissa työskentelyn jo vuosikausia sitten!